K: Tændspole til 4 HK Briggs & Stratton fræsermotor
Fynbo
2012-08-14 16:45:28 UTC
Hej.

Jeg har netop arvet en gammel fræser med subj. motor. Men der er ingen
gnist.

Jeg er meget i tvivl om hvilken tændspole jeg skal have fat i, da der går en
ledning fra tændspolen og ned i motoren( måske på krumtappen).
Tvivler på den er med platiner, da jeg har prøvet med min egen tændspole fra
en 5 hk B&S og den startede første gang og den er uden alle mulige
dikkedarer...
Model nr. 100292-0154-02.
Kan bare ikke finde en tændspole der ligner med den "ekstra" ledning.

Nogen der har en de ikke bruger og vil sælge?

Syntes 500,- er lidt for mange penge for en ny der måske ikke passer...

Fynbo
Niels Kristensen
2012-08-14 22:39:32 UTC
Post by Fynbo
[...]
Jeg er næsten sikker på, at din tændspole er ok, og at det er af den gamle
type, som inkluderer kontaktsæt/platiner, som sidder under et dæksel bag
svinghjulet.
Platinerne er formentligt irret og skaber dermed dårlig kontakt.
Kontaktsættet kan slibes med smergellærred eller udskiftes.
Det sværeste i operationen er at få løsnet svinghjulet.
At den anden tændspole virker skyldes sikkert at, det er en nyere type med
elektronisk tænding som ikke kræver det nævnte kontaktsæt.

Jeg har formentlig en brugt tændspole, men man skal næsten se motoren eller
tændspolen for at se, om den passer.
et udvalg findes her:
http://www.haveparkdele.dk/shop/el-dele-til-b-14c1.html

Hvor i landet? - Jeg bor på Østsjælland og kan evt. hjælpe.
--
mvh.
Niels
Fynbo
2012-08-15 15:52:11 UTC
Post by Fynbo
[...]

Hej Niels.

Du har ret... Min er elektronisk. Kan jeg så ikke bare få en elektronisk?

Jeg har org. reservedelsnr. men de koster jo det blege. Jeg vil helst ikke
smide for mange penge i den..

Jeg befinder mig i det nordjyske, så hjælpen er nok ikke lige om hjørnet men
tak for buddet..

Fynbo
Fynbo
2012-08-15 19:26:25 UTC
Post by Fynbo
[...]

Den tændspole jeg kan bruge med elektronisk tænding er den model med 59 mm
mellem hullerne.

Vil helst undgå at skulle købe platiner og kondensator...

Fynbo
Niels Kristensen
2012-08-15 20:32:02 UTC
Post by Fynbo
Den tændspole jeg kan bruge med elektronisk tænding er den model med 59 mm
mellem hullerne.
Vil helst undgå at skulle købe platiner og kondensator...
Fynbo
Desværre har jeg ikke sådan en tændspole på mit brugtlager - har lige kigget
efter.
Du kan sagtens montere en elektronisk tændspole istf. den gamle med
kondensator og platiner.

Hvis du kan komme til kontaktsættet - dvs. få svinghjulet af, vil det
formentlig ikke koste en krone, da man sagtens kan slibe kontaktpunkterne
med smergellærred. Et evt. nyt kontaktsæt med kondensator kan fås for under
kr. 100,-
Kontaktafstanden justeres i åben tilstand til 0,3 mm.
Dette gamle system kører såmænd ganske driftsikkert.

På Youtube findes mange videoer, der viser hvordan man udfører operationen -
f.eks.:

- der mange andre
--
mvh.
Niels
Niels Kristensen
2012-08-15 20:59:27 UTC
Post by Niels Kristensen
På Youtube findes mange videoer, der viser hvordan man udfører
http://youtu.be/mvyyf3KJqu4
- der mange andre
Her er en en god video, som viser hvordan man ordner kontaktsættet:
(godtnok på en motor med lodret aksel, men princippet er det samme)

--
mvh.
Niels
Fynbo
2012-08-16 03:05:18 UTC
Post by Fynbo
[...]

Jeg havde svinghjulet af igår og sleb kontaktsættet og justeret dem med
søgerblade.
Men stadig ingen gnist..

Jeg har målt gennemgang når kontaktsættet trykkes sammen, men lige meget
hjalp det, desværre.

Må nok købe en ny elektronisk tændspole...

Tak for respons.

Fynbo
Niels Kristensen
2012-08-16 17:51:41 UTC
Post by Fynbo
[...]
Øv - det var ærgeligt - det plejer ellers at være der, problemet ligger.
Andre muligheder -
- at afbryderkontakten ved gasreguleringen skaber stelfobindelse, selvom man
givet fuld gas -
kan skyldes dårlig justering eller snavs
man kan evt. pille ledningen fra kontakten for at eliminere utilsigtet
stelforbindelse
- at der er dårlig kontakt i tændrørshætten eller ledningen fra spolen til
hætten
- at tændrøret svigter.

Jeg har prøvet de fleste af den slags problemer og aldrig oplevet, at det
var selve tændspolen, der fejlede.
Men selvfølgelig kan den være årsagen til manglende gnist og så er der nok
ikke andet end den dyre løsning tilbage, når alle de "billige fejlkilder" er
undersøgt.
--
mvh.
Niels

[...]